A- A+

Laboratoria przyszłości kwiecień

W kwietniu uczniowie klasy 7 na lekcji chemii mieli okazję przeprowadzić doświadczenie z użyciem sensorów temperatury PASCO. Uczniowie badali temperaturę zimnej i ciepłej wody. Przy użyciu czujników i specjalnego oprogramowania SPARKvue, zainstalowanego na dysku laptopa dokonywali odczytów temperatury wody. Mogli sprawdzić  i odczytać na wykresie swoje pomiary, porównać je z wykresem kolegi, sprawdzić czy czas wpływa na wzrost lub spadek  temperatury. Każdy z uczniów mógł wyciągnąć swoje wnioski. Doświadczenia były przeprowadzane do tematu lekcji: "Woda - właściwości i rola w przyrodzie". Lekcję przeprowadziła p. Iwona Lech.
R.Dzienniak

Na zajęciach kreatywnych z języka polskiego w klasie 6, uczniowie udzielalli wywiadu. Rozmowa dotyczyła filmu "Hobbit" w reżyserii Petera Jacksona. Wywiad przeprowadzali uczniowie klasy 5, do tego celu wykorzystali dyktafon. Młodzi dziennikarze musieli odpowiednio wczesniej przygotować się do zadania. We współpracy z p. Grażyną Marzec ułożyli pytania, które zadawali uczniom z klasy 6. Uczniowie udzielający wywiadu z dużym zaangażowaniem odpowiadali na pytania,  które były pełne i wyczerpujące. Dla uczniów było to zapewne nowe doświadczenie z urządzenie cyfrowym, które w przyszłości może stać się nieodzowanym narzędziem do zapisywania swoich notatek głosowych, czy wykładów. Lekcję przeprowadziła p. Grażyna Marzec w dniu 3 kwietnia 2023r.
R.Dzienniak
 

Uczniowie klasy IV w ramach lekcji przyrody uczestniczyli w zajęciach, na których przeprowadzali doświadczenia z wykorzystaniem pomocy zakupionych z ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. Z czujnikiem temperatury wykonywali pomiary temperatury powietrza w różnych miejscach, na wykresach sprawdzali pojawiające się zmiany. Następnie w różnych sytuacjach uczniowie obserwowali zjawisko oddawania ciepła przez ciało poprzez odparowanie potu.
Z wykorzystaniem czujnika CO2 uczniowie badali stężenia CO2 w powietrzu w różnych miejscach i sytuacjach, porównywali wyniki i wyciągali wnioski. Kolejnym doświadczeniem było badanie zawartości CO2 w wydychanym powietrzu oraz sprawdzanie, jak wstrzymywanie oddechu wpływa na skład wydychanego z płuc powietrza. Zajęcia zostały przeprowadzone przez p. Edytę Cybę, a temat lekcji brzmiał: "Przyrządy i pomoce przyrodnika".
E.Cyba

Zajęcia terenowe zajmują ważne miejsce w nowoczesnym systemie kształcenia. Są bogatym źródłem wiedzy o świecie, a więc niezbędnym elementem w nauczaniu geografii. Dzięki nim uczniowie w sposób aktywny zdobywają nowe informacje o otaczającej ich rzeczywistości. W takich właśnie zajęciach uczestniczyli dniu 17 kwietnia 2023r., uczniowie klasy 5 i 7. Temat powyższych zajęć brzmiał: "Pomiary składników pogody". Zajęcia przeprowadziła p. Wioletta Kołodziejska i Renata Dzienniak. Podczas trwania warsztatów terenowych uczniowie wykorzystali czujniki PASCO i  laptop z oprogramowaniem SPARKvue. Zadaniem uczniów było zmierzenie temperatury ziemi i powietrza za pomocą sensorów temperatury. Dzieci miały okazję zobaczyć tworzenie wykresu w czasie rzeczywistym przez program komputerowy i odczytywać na wykresie wskazania sensorów.
Następne zadanie polegało na zmierzeniu natężania światła za pomocą czujnika i porównanie tychże wartości z natężeniem światła w sali lekcyjnej. Uczniowie w podobny sposób jak w przypadku badania temperatury posługiwali się laptopem i oprogramowaniem.
Ostatnim punktem warsztatów, było mierzenie natężenia dwutlenku węgla w powietrzu. Doświadczenie przeprowadzono w trzech miejscach: na dworze, w niewietrzonej sali lekcyjnej i w wywietrzonej klasie. Wyniki doświadczenia były zaskakujące dla wszystkich. Po tym doświadczeniu nasunęło się wiele wniosków, a najważniejszy z nich to: "Wietrzenie klasy wpływa na polepszenie naszego samopoczucia".
Zajęcia okazały się być dla uczniów bardzo ciekawe, uczniowie bardzo chętnie w nich uczestniczyli, byli aktywni i zainteresowani tematem.
Zajęcia te można podsumować słowami naukowca Albert Einstein "Wpatrz się głęboko, głęboko w przyrodę, a wtedy wszystko lepiej zrozumiesz."
R.Dzienniak

W dniu 20 kwietnia 2023r., w klasie 6 zostały przeprowadzone na lekcji geografi zajęcia w ramach, których uczniowie dokonywali pomiarów za pomocą czujników PASCO. Uczniowie posługiwali się sensorami światła, temperatury i dwutlenku węgla. Mierzyli temperaturę atmosfery w pomieszczeniu zamkniętym i na zewnątrz. Badali różnicę zawartości CO2 w różnych warunkach. Mieli okazję sprawdzić różnice w natężeniu światła. Badali, także natężenie promieniowania słonecznego. Dzieci samodzielnie obsługiwały laptop z oprogramowaniem SPARKvue, oraz sensory. Odczytywały pomiary wykresów. Wyciągały wnioski z doświadczeń.
Temat lekcji: "Ćwiczenia geograficzne z użyciem czujników PASCO", były doskonałą okazją do wprowadzenia uczniów w obchody Światowego Dnia Ziemi. Lekcję przeprowadziła p. Beata Arciszewska i p. Renata Dzienniak. Zajęcia bardzo podobały się uczniom i chętnie powtórzyli by je raz jeszcze.
R.Dzienniak i  B.Arciszewska

W dniu 21 kwietnia 2023r., uczniowie klasy 6 (grupa chłopców) i 7 na zajęciach informatyki udali się na plac szkolny, w celu zbadania czujnikami PASCO: temperatury otoczenia, natężenia światła i stężenia dwutlenku węgla w powietrzu. Po zebraniu materiałów, uczniowie udali się do pracowni  komputerowej, gdzie na stronach internetowych wyszukiwali  normy: stężenia dwutlenk węgla, natężenia światła i temperatury. Po wyszukaniu odpowiednich informacji, uczniowie zapisali je na tablicy i  tworzyli w SCRATUCH programy. Działanie skryptu polegało na  wprowadzeniu odpowiednich danych liczbowych przez użytkownika do programu, a następnie poinformowanie go, czy dopuszczalne jest stężenie powyższych składników w atmosferze Ziemi. Uczniowie bardo chętnie uczestniczyli w powyższych zajęciach. Takie same zajęcia odbyły się na lekcjach informatyki w dniu 24 kwietnia w klasie 5 (grupa 1 i 2) i klasie 6 (grupa dziewcząt).
R. Dzienniak

W dniu 26 kwietnia 2023 r., uczniowie klasy 7 uczestniczyli w lekcji fizyki, którą przeprowadził p. Tomasz Derda, tematem zajęć była:"Druga zasada Dynamiki Newtona". W trakcje lekcji zostały przeprowadzone doświadczenia, które przybliżyły uczniom i pomogły zrozumieć zagadnienia z dynamiki. W trakcie zajęć został wykorzystany bezprzewodowy wózek pomiarowy SMART PASCO, przy użyciu którego dzieci  wykonywały badania  potwierdzające II zasadę dynamiki. Uczniowie bardzo chętnie brali udział w doświadczeniach.  Na monitorze laptopa, mogli obserwować, jak zmienia się przyśpieszenie pojazdu pod wpływem zmiany czynnika zewnętrznego  i analizowali dane pomiarowe. Zajęcia był bardzo ciekawe dla uczniów. W przystępny i  prosty sposób wprowadziły je w tematykę związaną, z prawami słynnego naukowca Isaac-a Newtona.
R. Dzienniak

W dniu 27 kwietnia 2023r., uczniowie klasy 3 uczestniczyli w zajęciach plastycznch, zorganizowanych przez p. R.Dzienniak. Zadaniem uczniów było, przedstawienie układem barw, pory roku-wiosny. Wiosnę uczniowie mogli przedstawiali jako, kobietę lub krajobraz. Używali do tego celu farb i pędzli, które szkoła pozyskała z programu #Laboratoria Przyszłości. Zajęcia plastyczne odbywały się przy muzyce klasycznej A. Vivaldiego "Cztery pory roku", poezji śpiewanej M.Grechuty "Wiosna", piosence edukacyjnej "Maszeruje wiosna" Krystyny Bożek-Gowik i muzyce relaksacyjnej pochodzącej ze znanej platformy You Toub. Zajęcia wzbudziły wśród dzieci duże zainteresowanie i mnóstwo pozytywnych emocji, była to  też doskonała okazja do przypomnienia sobie różnych gatunków muzyki.
R. Dzienniak

Sprzęt i urządzenia, które szkoła otrzymała w ramach #Laboratoriów Przyszłości, są wykorzystywane nie tylko na zajęciach z różnych przedmiotów, ale również podczas przerw lekcyjnych w bibliotece szkolnej. Wśród uczniów dużym zainteresowaniem cieszą się mboty/pojazdy. Uczniowie wprowadzają je w ruch programując krótkie programy w mLinku2, korzystają z programów demonstracyjnych, wypróbowują działania symulatora mowy. Zajmują się grafiką komputerową. Ale nie tylko bo: badają wnętrze komputera, sprawdzają procesor, płytę główna, napęd optyczny CD-ROM, pamięć RAM, twardy dysk, itp. Romawiają z bibliotekarzem na interesujące ich tematy, oraz czytają książki-nie tylko z zakresu informatyki.
R. Dzienniak

W kwietniu uczniowie obsługiwali sprzęt nagłaśniający podczas imprezy: "Ostatni dzień w szkole przed Świętami Wielkanocnymi z Samorządem Uczniowskim", wykonywali zdjęcia podczas powyższego dnia. Na zdjęciach udokumentowali również wystawę prac: "Na najładniejszy stroik/ozdobę wielkanocną". Dokumentowali akcję SU, "Na najładniej ubrane drzwi motywami wiosennymi". Wykonywali zdjęcia podczas "Światowego Dnia Świadomości Autyzmu".
R. Dzienniak

Powrót