Wycieczka szkolna - "Śladami Jana Pawła II"

W dniu 24.09.2008r, grupa uczniów z Naszej Szkoły wraz z opiekunami : p. Dyrektor Anną Kępczyńską, p. Joaanna Tarasek i p.Renatą Dzienniak udała się na wycieczkę - "Śladami Jana Pawła II". W programie przewidziano poznanie Wadowic i Krakowa. Jednak pierwszym punktem wycieczki stał się zwiedzenie obozu koncentracyjnego w Brzezince. Pan przewodnik, przybliżał nam historię oraz opowiadała o warunkach jakie tam panowały. Wszyscy byliśmy pod ogromnym wrażeniem, po tym co tam zobaczyliśmy. Łezka kręciła się w oku, po zwiedzeniu tak ogromnego i przygnębiającego obiektu .

Obóz Birkenau był przede wszystkim obozem śmierci - największym nazistowskim obozem zagłady. Utworzono tam Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau. A w 1979 roku miejsce te wpisano na Listę Obiektów Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Po zakończeniu zwiedzania obozu koncentracyjnych udaliśmy się do Wadowic. W Wadowicach mieliśmy okazję zobaczyć Dom Rodzimy Ojca Świętego Jana Pawła II, ujrzeliśmy tam wiele ciekawych rzeczy należących dawniej do papieża, ale najbardziej spodobała się wszystkim kołyska małego Karolka. Zwiedziliśmy również piękną Bazylikę, gdzie był chrzczony Karol Wojtyła. A potem mięliśmy okazje skosztować pysznych "papieskich kremówek".

Kolejnym etapem naszej wycieczki był Kraków. Po wyjściu z autokaru przeszliśmy w stronę wzgórza Wawel na którym majestatycznie wznosi się Zamek Królewski ze wspaniałym renesansowym dziedzińcem wewnętrznym oraz katedrą z czerwonej cegły o gotyckich wieżyczkach i barokowych kopułach. Tu tradycyjnie składano w grobowcach prochy królów polskich. Zachowane nagrobki od średniowiecznych aż po XVIII-wieczne można zobaczyć we wnętrzu katedry, w udostępnionych do zwiedzania podziemiach. W podziemiach wawelskich znajdują się również krypty: A. Mickiewicza, J. Słowackiego, popiersie C. K. Norwida, św. Leonarda, grób św. Stanisława, Wincentego Witosa, Władysława Sikorskiego, księcia Józefa Poniatowskiego, Tadeusza Kościuszki, Józefa Piłsudskiego. Natomiast w katedrze znajdują się sarkofagi Wincentego Kadłubka, Władysława Łokietka, Kazimierza Wielkiego, królowej Jadwigi, biskupa Konarskiego. W katedrze znajdują się również insygnia królowej Jadwigi.
Oczywiście cała nasza grupa poszła zobaczyć Dzwon Zygmunta. Robi wrażenie i warto go zobaczyć, dotknąć (podobno wtedy spełniają się nasze marzenia).
U podnóży Zamku Królewskiego widzieliśmy również smoczą jamę, według legend, zamieszkiwana w zamierzchłych czasach przez słynnego smoka wawelskiego nawiedzającego Kraków i porywającego krakowskie królewny.
Kolejnym punktem zwiedzania był Pałac Biskupów, gdzie nad głównym wejściem znajduje się Okno Papieskie, z którego Jan Paweł II przemawiał do mieszkańców Krakowa. Zwiedziliśmy też Bazylikę św. Franciszka z Asyżu, gdzie znajduje się replika Całunu Turyńskiego. Zobaczyliśmy też Stare Miasto, które cudem ocalało z pożogi II wojny światowej w stanie prawie nienaruszonym, a dziś jest na liście UNESCO jako jedno z 12-u najważniejszych miejsc historycznego dziedzictwa ludzkości. Centrum stanowi Rynek Główny, duży wyłożony kamiennymi płytami plac - największy średniowieczny rynek Europy. Na wschodniej stronie rynku stoi Kościół Mariacki, gdzie z wyższej wieży, co godzinę grany jest na trąbce średniowieczny hejnał. W kościele jest dużo cennych dzieł sztuki. Największą wartość posiada olbrzymi gotycki ołtarz Wita Stwosza. Na stronie zachodniej stoją Sukiennice, gdzie w wolnym czasie wybieraliśmy bursztynowe i nie tylko pamiątki. Po udanych zakupach udaliśmy się, jak tradycja nakazuje na posiłek do Mc' Donalda. A potem zmęczeni, ale pełni nowych informacji i wrażeń udaliśmy się w drogę powrotna do domu. Do Jaskrowa, przyjechaliśmy zgodnie z planem o godz. 20.00. Gdzie już czekali na nas rodzice.

Kraków to miasto, nad którym unosi się duch historii; czuć w nim atmosferę podniosłości, wielkości i dostojeństwa. Z pewnością każdy Polak powinien choć raz w życiu być w tych magicznych miejscach.