A- A+

Narnia pełna tajemnic …

„Narnia? A co to takiego?” (…) „Wszystko, co leży między Latarnią a wielkim zamkiem Ker-Paravelem nad wschodnim morzem – wszystko to należy do Narnii.” Każdy uczeń piątej klasy, który przeczytał lekturę obowiązkową zatytułowaną „Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa” C. S. Lewisa, z pewnością skojarzy scenę, w której faun - pan Tumnus wyjaśnia Łucji, czym jest kraina nazywana Narnią. Ten fragment powieści stał się punktem wyjścia dla uczniów klasy V Szkoły Podstawowej w Jaskrowie, do stworzenia makiety tytułowej krainy, w której panowała wieczna zima.
Praca z lekturą, nie tylko obowiązkową, ale także dodatkową, daje nauczycielowi języka polskiego ogromne możliwości wykorzystania nowych i twórczych metod nauczania. Obok obowiązkowego określenia elementów świata przedstawionego, oceny postępowania bohaterów i odniesienia problematyki utworu do czasów współczesnych młodemu czytelnikowi, warto szukać nowatorskiego i niekonwencjonalnego podejścia do omawianej lektury.
Idąc tym tropem, zaproponowałam uczniom klasy V wykonanie makiety Narnii. Obok tytułowej starej szafy w pracy należało uwzględnić inne ważne elementy: Latarnię, grotę pana Tumnusa, domek państwa Bobrów, zamek Ker-Paravel i kamienny stół. Zasugerowałam również, iż dobrze by było, gdyby w makiecie pojawiły się również sylwetki głównych bohaterów: Łucji, Zuzanny, Edmunda i Piotra oraz Aslana i Białej Czarownicy. Wybór materiałów wykorzystanych do wykonania makiety pozostawiłam uczniom, a właściwie grupom uczniów, gdyż praca miała być stworzona w grupach, a co najmniej w parach.
Efekty pracy zespołów zaskoczyły nie tylko mnie, ale także ich samych …
G. Jakubczak
Powrót